ZENIT v programovaní
Kategória Grafik

ZENIT - Grafický dizajnér

V kategórii Grafik rieši súťažiaci úlohy súvisiace s vizuálnym a výtvarným spracovaním úloh, ktoré pozostávajú z navrhovania tlačových a digitálnych propagačných materiálov, ako napríklad tvorba plagátov, bulletinov, vizitiek, propagačných letákov, návrhu webstránok, mobilných aplikácií a podobne. Grafický dizajnér je zodpovedný za kreatívne a inovatívne vytvorenie celého vizuálu zadanej úlohy. Na základe dodaných podkladov a zadaných podmienok určuje usporiadanie grafických prvkov, vzhľad a použiteľnosť svojich návrhov. Určuje, ako bude vyzerať vizuálna identita značky alebo propagačných materiálov, ktoré dostane za úlohu navrhnúť.

Napriek zaradeniu pod hlavnú kategóriu Programovanie nie je potrebné aby súťažiaci ovládal akýkoľvek programovací jazyk. V kategórii Grafik sa súťaží výlučne v grafických programoch.


Pre koho je súťaž určená

Kategória grafický dizajnér je určená pre všetkých žiakov stredných škôl, ktorí sa venujú grafickému dizajnu či už priamo v škole, alebo vo svojom voľnom čase. Keďže sú úlohy koncipované na tvorbu grafických návrhov, prácu s fotografiami a textom, je vhodné, aby žiak poznal pravidlá a princípy kompozície, prácu s farbami, upravovanie fotografií, prácu s textom a pod..

Registrácia do súťaže ZENIT - Grafik

Registrovať súťažiacich môže škola len prostredníctvom EduPage a to aj v prípade ak EduPage zriadený nemá. Podrobnejšie informácie a postup ako zaregistrovať súťažiaceho nájdete na https://zenit.svsbb.sk

Priebeh školských a krajských kôl súťaže

Súťažiaci v kategórii Grafik riešia zadanie vždy v určenom časovom limite 4 hodiny, počas ktorých majú za úlohu spracovať grafické riešenia a návrhy na základe požiadaviek centrálne zverejneného zadania.

Zadanie pre školské kolo sa zverejňuje spravidla v deň uskutočnenia školského kola, pol hodinu pred samotnou súťažou. Zadanie spolu s hodnotiacou tabuľkou sa tiež posiela v dostatočnom predstihu priamo organizátorom školských kôl.

Zadanie sa skladá z dvoch častí, textovej a podkladovej časti:

Výhercovia školského kola postupujú následne na samotné krajské kolo, kde sa stretávajú s výhercami z iných škôl. (počet koľko súťažiacich z jednej školy postupuje do krajského kola určí organizátor krajského kola)

Organizácia školského kola a dodanie zadania pre školské kolo

Škola si na školskom kole organizuje súťažiacich vo vlastnej réžii, ak nie je pre školu možné zorganizovať školské kolo v stanovenom termíne je možné si ho posunúť. Výsledky školského kola je ale potrebné nahrať do systému najneskôr do termínu, ktorí stanoví organizátor krajského kola. Zverejnené zadanie a hodnotiaca tabuľka majú pre školské kolo odporúčací charakter a škola neodosiela výsledné práce súťažiacich organizátorovi súťaže ZENIT. Spôsob výberu a výsledné poradie súťažiacich je na samotnej strednej škole. Využitie dodaného zadania organizátorom súťaže ZENIT je však prospešné nielen pre školu, ktorá zadanie nemusí vymýšľať sama, ale aj pre samotného žiaka, keďže je zadanie štruktúrované presne tak, ako bude aj na krajskom a celoštátnom kole. Jeho samotným riešením sa súťažiaci pripravuje na krajské a celoštátne kolo už na školskom kole. Výsledné poradie súťažiacich je následne potrebné nahrať do systému v stanovenom termíne.

Kam sa súťažiaci môže dostať ak vyhrá celoštátne kolo?

Úspešní výhercovia súťaže ZENIT sa štandardne zaraďujú do výberu reprezentantov Slovenska na medzinárodnej súťaži EuroSkills. Súťaž EuroSkills je najväčším podujatím v oblasti odborného vzdelávania v Európe. Koná sa každé dva roky a spája mladých odborníkov z krajín celej Európy, aby súťažili o šancu stať sa najlepšími vo svojej zručnosti. Výherca kategórie Grafik bude zaradený do výberu reprezentantov Slovenska v kategórii Digital graphic technology. Viac o súťaži nájdete na oficiálnej web stránke worldskillseurope.org.

Programy používané na krajských a celoštátnych kolách

Keďže sa výhercovia národných kôl môžu prepracovať až na medzinárodnú súťaž EuroSkills, je súťaž orientovaná na prácu v programoch Adobe.

Zoznam programov štandardne používaných v kategórii Grafik: Adobe Photoshop, Adobe Illustrator, Adobe InDesign, Adobe Bridge, Adobe Acrobat.

Súťažné úlohy sú rozdelené do dvoch hlavných častí: